گالوانیزه چیست ؟ گالوانیزه، آهنی است که با روی پوشیده شده و به مقاومت بالا معروف است. روی باعث می شود آهن از هرگونه زنگ زدگی در امان بماند و به عمر آن اضافه شود. گالوانیزه به دلیل مقاومتی که دارد در جوامع مختلف دارای محبوبیت است و قدمت آن را می توان به حدود 150 سال پیش نسبت داد. در ادامه ی این مطلب به ارائه ی اطلاعات بیشتری درباره گالوانیزه چیست ، گالوانیزاسیون و ویژگی های آن می پردازیم. امروزه مقدار زیادی از فلز روی تولیدی در جهان برای پوشش گالوانیزه مصرف می شود. به فرایند گالوانیزه شدن ، گالوانیزاسیون می گویند.

گالوانیزه به روش غوطه وری گرم

در این روش آهن در وان مذاب روی با دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتی گراد غوطه ور شده و بعد از خارج شدن قطعه روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه‌ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی را تولید می‌نماید. این عملیات آهن را نسبت به زنگ زدگی مقاوم می سازد. گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم در واقع یک پوشش است که در این روش آهن یا فولاد در وان مذاب روی فرو رفته تا از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه آماده شود.

محصولات گریتینگ

عملیات گالوانیزاسیون در ورق گالوانیزه

زمانیکه ورق فولادی را با فلز روی می پوشانند ورق گالوانیزه ایجاد می شود. لازم است بدانید که اگر پوشش روی از روی این ورق آهنی برداشته شود باز هم این ورق زنگ نخواهد زد. به همین دلیل قیمت ورق های گالوانیزه بالا است. در گالوانیزاسیون، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد نشدنی قرار می دهند تا سطح آن توسط فلز فاسد نشدنی پوشیده شود. در واقع با این روش فلزات فاسد شدنی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مصون می کنند. محصولات فلزی را می‌توان از دو روش در برابر زنگ‌زدگی مقاوم کرد. ۱- پوشش کویل ۲- رنگ کردن .

گالوانیزه به روش غوطه ور شدن به صورت فرایندی انجام می شود و شامل چند مرحله است. پیش از هرکاری مسئول فنی سطح قطعه آهنی یا فولادی را تمیز و چربی زدایی می کند و پس از اسیدپاشی مجدد آن ها را شستشو می دهد. معمولا برای اینکه روی و آهن در فرایند گالوانیزه بهتر ترکیب شوند از محلول های کمکی استفاده می شود. در انتها و پس از غوطه ور شدن آهن در مواد مذاب کیفیت آن بررسی و کنترل می شود.

گالوانیزه چیست

فرو رفتن آهن در مخزنی از روی مذاب شده جهت پوشش‌دهی سطح آهن توسط روی را گالوانیزاسیون با روش غوطه‌وری گرم می‌گویند. در این روش از آهن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی  محافظت می شود. این روش یکی از روش های پرکاربرد در برابر زنگ‌زدگی می‌باشد که در گذشته ها نیز از این روش برای گالوانیزه کردن استفاده می شد. روش گالوانیزاسیون نسبت به روشهای دیگری که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود هزینه‌ی کمتری دارد. لایه‌ی محافظ شکل گرفته دو ویژگی مهم را دارد. ۱- چسبندگی به فلز اولیه ۲- مقاوم بودن در برابر اصطحکاک

گالوانیزه چیست

ورق گالوانیزه به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط روی گفته می‌شود. یکی از روش‌های محافظت از خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ (که معمولاً فلز روی است) انجام می‌شود.

وزن گریتینگ بعد از گالوانیزه

وزن گریتینگ بعد از گالوانیزاسیون بین ۳ تا ۹ درصد افزایش پیدا میکند به همین دلیل جهت جلوگیری از فرسایش و زنگ زدن میتوانید آن را آبکاری کنید تا در مقابل عوامل محیطی مقاوم شود. گریتینگ ها در انواع مختلف فلزی، گالوانیزه و یا فایبرگلاس، بیشترین کاربرد را در صنعت داشته. با توجه به نیاز این محصول در بازار و پیشرفتهای صورت گرفته، گریتینگ در شهرسازی و بیشتر در زیباسازی معابر و خیابانها استفاده می گردد. این محصول در ابتدا برای کفپوش کارخانه های صنعتی و راه پله های سازه های فلزی استفاده می شد. امروزه گریتینگ وارد صنعت ساختمان سازی نیز شده و راه پله های فرار و اسپیرال (پله گردان) را از نوع گریتینگ طراحی و تولید نمود.

کاربرد ورق گالوانیزه

موارد استفاده از ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه به دو بخش ورق های آهنی گالوانیزه و ورق های فولادی گالوانیزه تقسیم بندی می شوند. در ورق های آهنی گالوانیزه، آهن توسط روی پوشش داده می شود و در ورق فولادی گالوانیزه، ورق فولادی توسط روی پوشانده می شود.  از این ورق های گالوانیزه در پانلها و تابلوهای برق، مجراهای هوا و دودکش ها، ناودان ها و لوله بدنه و سقف سوله ها و .. استفاده می شود.

در ساخت لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، شیروانی منازل از آهن گالوانیزه استفاده می شود. از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود.  بجز بدنه خودرو، قطعات بسیار زیادی از خودرو مثل شاسی، چرخ ها، ترمز، ستون، سیستم اگزوز و موتور و غیره از ورق فولادی می باشد. درصد بسیار زیادی از وزن هر خودرو، وزن قطعات فولادی آن می باشد و در نتیجه قیمت هر خودرو به قیمت فولادی که در ساخت آن بکار رفته نیز دارد.

امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم برای شما عزیزان جواب گالوانیزه چیست را کامل شرح دهیم.

گریتینگ گالوانیزه ایران درین

گروه صنعتی ایران درین در زمینه تولید انواع گریتینگ آماده خدمت رسانی به شما مشتریان ارجمند می باشد. ایران درین با سابقه ی تولید انواع محصولات درپوش با کیفیت و مرغوب این افتخار را دارد که خدمات منتوعی را برای مشتریان خود فراهم کند و خدمت مشاوره پیش از فروش را به آن ها ارائه کند. چنانچه تمایل به خرید این محصول را دارید می توانید با مشاوران فروش گروه صنعتی ایران درین تماس گرفته و اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه کلیه محصولات گریتینگ با ما تماس بگیرید.

آدرس :خیابان آزادی بعد از خیابان آذزبایجان روبروی وزارت کار ساختمان ۴۴۲ پلاک ۳۰۸ طبقه اول واحد ۸

اطلاعات تماس مشاورجهت بازدید از پروژه و مشاوره رایگان همراه با نمونه کالا

۶۶۳۵۹۹۳۱-۶۶۳۵۹۹۳۲-۶۶۸۷۹۳۱۷

سلطانی: ۰۹۱۲۷۶۳۵۹۷۳

زندی: ۰۹۱۲۸۳۵۱۰۶۵

 

Pin It